
 

Anna Bischof, Zuzana Jürgens. Voices of Freedom – Western Interference?: 60 Years of Radio Free
Europe. Göttingen: Vandenhoeck &amp; Ruprecht, 2015. 294 S. $63.00, cloth, ISBN 978-3-525-37310-1. 

Reviewed by Simon Ottersbach 

Published on H-Soz-u-Kult (September, 2016) 

For a long time, the scholarly discourse on Ra‐
dio Free Europe (RFE, or the “Radios”) was domi‐
nated by former employees of the broadcaster. In
often  (semi-)autobiographical  contributions  they
reminisce about their ultimately successful  fight
against  “the  big  lie”  in  RFE’s  target  countries
Poland,  Czechoslovakia,  Hungary,  Romania,  and
Bulgaria. RFE was a vital, indeed central, asset of
the  “West”  in  winning  the  Cold  War.  Yet  only
more recently have younger researchers without
personal ties to RFE presented research that goes
beyond such Western eulogies and laudations. A
selection of these new approaches have been col‐
lected in a volume that emerged out of a confer‐
ence  in  Munich  in  2011:  “Voices  of  Freedom  –
Western Interference? 60 Years of Radio Free Eu‐
rope”. Cf. the Conference Report: Voices of Free‐
dom –  Western  Interference?  60  Years  of  Radio
Free Europe in Munich and Prague, 28.04.2011 –
30.04.2011  Munich,  in:  H-Soz-Kult,  30.07.2011,
<http://www.hsozkult.de/conferencereport/id/
tagungsberichte-3750>  (08.08.2016).  Here,  RFE  is
not only depicted as a success story told from a
Western perspective (=  “Voices of  Freedom”),  as
some contributions also focus on “reception and
responses  in  Central  and  Eastern  Europe”  (=
“Western Interference?”), as the title of the fourth
part indicates. Transcending the national bound‐
aries typical for many media histories, the volume
seeks  to  explore  RFE as  a  “multi-layered  actor”
during the Cold War (p. 14) that functioned as a

truly  transnational  player  employing  émigrés
from the target countries in Central and Eastern
Europe,  as  well  as  US-American,  and  West-Ger‐
man staff.  The  volume aims to  “provide  a  new,
more contextualized understanding of a transna‐
tional field of interaction that lies at the heart of
the Cold War” (p. 9). It is therefore embedded in
recent  fruitful  attempts  to  historicize  both  the
Cold War, as suggested by Akira Iriye and others,
as well as one of the Cold War’s most important
transnational media actors, Radio Free Europe. 

The first part recounts the early institutional
history  of  RFE.  The  contributions  here  do  not
reach very far beyond the existing literature, but
they are vital for providing a basic understanding
of the complexity of the broadcaster for the unin‐
formed reader and give coherence and complete‐
ness to the overall volume. The second part con‐
siders “Strategies of Legitimization and Structural
Circumstances”.  Here,  A.  Ross  Johnson –  former
senior RFE/RL executive and author and co-editor
of seminal studies on the history of the Radios Cf.
A.  Ross  Johnson,  Radio  Free  Europe  and  Radio
Liberty. The CIA Years and Beyond, Stanford 2010;
Id. / Eugene Parta (eds.), Cold War Broadcasting.
Impact on the Soviet Union and Eastern Europe. A
Collection  of  Studies  and  Documents,  Budapest
2010.  –  focuses  on political  and diplomatic  con‐
flicts surrounding RFE’s location in Munich. Situ‐
ated in the American occupation zone, the “unin‐
vited guest” (p. 77) was not much resisted by the



Adenauer  administration.  Yet  under  Brandt’s
Neue Ostpolitik, RFE became a thorn in the side
for many societal groups in the Federal Republic:
RFE appeared too much like a Cold War relic that
in the period of détente seemed redundant. Émi‐
gré groups in West Germany criticized RFE for re‐
stricting  broadcasting  on  sensitive  German  na‐
tional  interests  such  as  the  Oder-Neisse-Line  or
the Sudeten issue.  As  stipulated in  RFE’s  broad‐
casting license issued by the German authorities,
broadcasters were not allowed to touch upon any
of these delicate topics in their programmes by or‐
der of RFE’s American management. In that sense,
as Johnson’s insightful contribution shows, diplo‐
matic conduct and Western interference also ob‐
structed the freedom of RFE itself concerning free
reporting on such delicate political issues, leading,
it  could be argued, to forms of (self-)censorship.
Accusations e.g. by Polish officials that RFE broke
international law with its cross-curtain broadcast‐
ing  are  convincingly  challenged  and  refuted  in
Christian Henrich-Franke’s contribution focusing
on the “juridical loophole” within which RFE op‐
erated. 

The dimension of RFE’s programming is dis‐
cussed  further  in  the  volume’s  third  part  titled
“Journalistic  Practice and Program Content”.  Su‐
san  D.  Haas  examines  journalistic  practice  in
RFE’s Central Newsroom – an internal news agen‐
cy that provided the data and information for all
of the multi-lingual radio services in RFE’s work‐
ing  language,  English.  Most  of  the  Newsroom’s
journalists  originated  from  English-speaking
countries, so they were not linguistically alien in
this American institution. Yet in the field of jour‐
nalism, their employment at RFE carried with it a
certain stigma: working for a CIA-backed propa‐
ganda  radio  was  deemed  incompatible  with
American journalistic principles of credibility, in‐
dependence, and accuracy – at least for outsiders.
Despite  all  professionalism  and  application  of
strict self-imposed rules – often superseding those
of many other US media outlets For instance, RFE
news items had to be vetted by two independent

sources before they could be aired in the hourly
news programmes. – their peers considered RFE’s
journalists  to  be,  in  Haas’s  words,  “journalistic
émigrés”, or outcasts in the field. Moreover, they
often found themselves trapped between the in‐
terests of two often conflicted groups: the Ameri‐
can administration, who had to translate US na‐
tional  policy  into  RFE  policy  guidance,  and  the
émigrés  with  their  personal  agendas  who  were
working for language desks that were often pro‐
foundly nationally heterogeneous. In her convinc‐
ing article,  Haas not only opens up the transna‐
tional microcosm within RFE itself but also posi‐
tions its journalists and their symbolic capital in
the transnational  Western journalistic  field.  The
national  heterogeneity  of  RFE’s  institutional  mi‐
crocosm is further illustrated by Martin K. Bach‐
stein’s  article  on  the  conflicts  within  RFE’s
Czechoslovak service. 

Presenting voices from behind the Iron Cur‐
tain in the fourth part,  Jane L.  Curry diagnoses
RFE’s  significant  and  multi-faceted  influence  on
the Polish Communist elite.  Despite publicly dis‐
missing RFE as “CIA propaganda”, the elites were
“among  Radio  Free  Europe’s  most  dedicated
users” (p. 203), both as avid listeners to transmis‐
sions  and  as  thorough  readers  of  daily  pro‐
gramme  transcripts.  Their  motivation  was  not
only to be able to counter RFE’s “propaganda” in
the country with the station’s highest listenership.
Distrusting both their own media and intelligence
reports,  as  well  as  the  Soviet  Union,  the  Polish
regime “felt  [a]  need for  ‘independent  sources’”
(p.  204) to learn “what was really happening in
their own circles and all over Poland” (p. 207) –
and the world. And they found them in the pro‐
grammes  of  RFE.  Consequently,  the  broadcaster
not only served as a surrogate radio station for
the population but also, according to the intervie‐
wees, informed political decisions by the commu‐
nist regime to varying degrees. What is somewhat
problematic  in  Curry’s  article  is  her  narrow
source basis. She bases her article on “thirty-eight
in-depth interviews […] with Polish government

H-Net Reviews

2



and Communist Party leaders” (p. 203) from Stal‐
inism to the revolutions of 1989/1991. In her oral
history approach, Curry relies only on the self-as‐
certained “anecdotal evidence” (p. 207) from the
interviews without any further corroboration e.g.
by archival documents from Communist Poland.
Yet such documents are accessible to researchers,
as  is  demonstrated  e.g.  in  Paweł  Machcewicz’s
2007  study  on  the  Polish  regime’s  fight  against
RFE – also published in 2014 in an updated Eng‐
lish translation Paweł  Machcewicz, ‘Monachijska
menażeria’. Walka z Radiem Wolna Europa 1950–
1989,  Warsaw  2007.  English  translation:  Paweł
Machcewicz, Poland’s War on Radio Free Europe,
1950–1989, transl. by Maya Latynski, Washington
DC  2014.  –,  whom  she  surprisingly  never  men‐
tions in the footnotes. An analysis of these inter‐
views  either  against  the  backdrop  of
Machcewicz’s study, based on both interviews and
archival  material,  the use of  which Machcewicz
arguably  overdoes  at  the  cost  of  readability  Cf.
Yuliya  Komska,  Review  of:  Machcewicz,  Paweł,
Poland's  War on Radio  Free  Europe,  1950–1989,
transl. by Maya Latynski, Washington DC 2014, in:
H-Diplo, H-Net Reviews, June 2015. <http://www.h-
net.org/reviews/showrev.php?id=43341>
(08.08.2016).  ,  or juxtaposed to own archival  re‐
search would have made her otherwise very in‐
formative contribution much stronger. 

Beyond the selection of scholarly articles dis‐
cussed here, the volume also contains in its fifth
part one research-based study and several inter‐
views under the title “Accounts from Contempo‐
raries”.  Besides including some radio practition‐
ers,  these  interviews  add  some very  instructive
personal  recollections,  especially  on  the  role  of
RFE  for  the  everyday  life  of  the  people  under
Communism.  These  accounts  partially  level  out
the one point of criticism that needs to be raised
here: the imbalance concerning studies related to
the  five  language  desks.  The  Romanian Service,
for  instance,  is  specifically  analysed  in  three  of
the  13  academic  articles,  but  the  Bulgarian  in
none explicitly. At least, two of the short accounts

feature Bulgaria and add some balance. And be‐
ing  a  conference volume,  such imbalance is  ac‐
ceptable. It should, however, encourage the com‐
munity  of  RFE scholars  to  invest  more  scrutiny
also into RFE’s “smaller” services. 

Nonetheless, the editors have managed to col‐
lect  contributions  that  provide  original  insights
into the vexed and complex history of Radio Free
Europe and Cold War international broadcasting.
Many innovative, transnational perspectives have
been  introduced  into  the  discussion  and  new
paths for future research sketched out.  The vol‐
ume therefore serves as a thought-provoking plea
for further research into international broadcast‐
ing and the transnationality of the Cold War – a
plea that now needs to be taken up both by the se‐
nior  scholars  and  the  young  voices  researching
Cold War radio broadcasting. 

H-Net Reviews

3



If there is additional discussion of this review, you may access it through the network, at
http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/ 

Citation: Simon Ottersbach. Review of Bischof, Anna; Jürgens, Zuzana. Voices of Freedom – Western
Interference?: 60 Years of Radio Free Europe. H-Soz-u-Kult, H-Net Reviews. September, 2016. 

URL: https://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=47907 

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No
Derivative Works 3.0 United States License. 

H-Net Reviews

4

http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/
https://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=47907

