
 

Lucjan Dobroszycki. Reptile Journalism: The Official Polish-Language Press under the
Nazis, 1939-1945. Translated by Barbara Harshav. New Haven, Conn. and London: Yale
University Press, 1994. xi + 199 pp. $22.50, cloth, ISBN 978-0-300-05277-0. 

 

Reviewed by L. M. Stallbaumer-Beishline 

Published on H-German (April, 1995) 

Lucjan  Dobroszycki's  monograph  was  origi‐
nally  published in  1977 under  the  German title
Legale polnische Presse im Generalgouvernement,
1939-1945,  through  the  Institut  fuer  Zeit‐
geschichte in Munich.  This  is  the first  time that
this book has been made available to an English-
reading audience.  The term "reptile  journalism"
has its origins in the nineteenth-century, but here
it  refers  to  the  Polish-language  press  that  was
published by the German occupation authorities
from September 1939 to January 1945. Dobroszyc‐
ki  focuses  on  the  occupied  region  of  Poland
known  as  the  General  Government,  which  was
governed by Hans Frank after a brief  period of
military administration. Reptile Journalism is di‐
vided into three chronological periods: September
through  October  1939,  November  1939  to  the
spring of 1943, and from the spring of 1943 to Jan‐
uary 1945. Each stage represents a new phase in
German  policy  towards  the  Polish  press  during
the war and occupation. While the lines of demar‐
cation  between  the  last  two  periods  are  more
blurry than Dobroszycki suggests, they are useful.

From September to October 1939, the future
of the Polish press was uncertain. Production and
distribution of papers were originally affected by
the Polish-German war and the impact varied be‐
tween cities depending on German behavior dur‐
ing the assault. Dobroszycki provides several ex‐
amples, but the extreme differences are illustrat‐
ed best  by  the  treatment  of  the  Polish  press  in
Krakow  and  Czestochowa.  In Krakow,  the  early
days of occupation were relatively calm and jour‐
nalists  received  permission  from  the  local  mili‐
tary authority to publish newspapers, albeit sub‐
ject  to  censorship.  Therefore,  the  inhabitants  of
Krakow went without papers for only a few days.
Czestochowa stands  in  sharp  contrast.  Here  the
German  assault  and  occupation  produced  "a
scene of murder and violence against the defense‐
less  population."  Czestochowa  went  without
newspapers  for  almost  two  weeks,  and  when
newsprint came into circulation again, it was un‐
der the control of Germans, who concealed their
participation by preserving the appearance that
newspapers (e.g. Goniec Czestochowski or Czesto‐
chowa Messenger) had only been temporarily sus‐
pended and that their publishers remained Polish.



The absence of sources in some cities makes a full
comparison  impossible.  The  availability  of
sources on the Warsaw experience during these
first  two months  makes  for  interesting  reading.
One gets the sense of the joint effort by journalists
from  numerous  newspapers  putting  aside  their
pre-war  ideological  differences  and  working  to‐
gether to keep the Warsaw public informed. How‐
ever, the relentless bombing of Warsaw between
23-26 September forced the remaining journalists
and publishers to suspend temporarily their activ‐
ities. They resumed publishing within a couple of
days, but on 10 October, the Warsaw Polish press
was brought to an abrupt end by General Govern‐
ment authorities. Polish publishers tried to appeal
the decision but to no avail. 

The next  two periods  focus  on the  "reptile"
press, which shared common features. As a rule,
the  management  and editorial  staffs  were  com‐
posed  of  Reichsdeutschen and  Volksdeutschen,
whose names were often "polonized" to give the
appearance  that  these  publications  were  Polish.
The Poles who were employed formed a diverse
group which generally had no previous connec‐
tion with journalism. With a few exceptions, Pol‐
ish "collaboration was based neither on firm con‐
viction nor on ideological  motives."  Poles  wrote
the articles which were not provided by the Ger‐
man Telepress.  Within the General Government,
only nine newspaper titles were circulated among
the Polish population, which differs sharply from
Nazi policy in western Europe. As a reliable news
source, these papers were limited, but it was pos‐
sible to glean some news if one read between the
lines.  For Poles living under the occupation, the
"reptile" press was the only legal means to get in‐
formation. 

The  major  difference  in  Dobroszycki's  peri‐
odization  is  drawn  from  a  shift  in  Nazi  policy
which  occurred  in  early  1943.  From  November
1939  to  the  spring  of  1943,  the  Polish-language
press existed solely to transmit the orders of the
German  occupation  government  and  to  remind

the Poles constantly of their "sub-human" status
in  the  Third  Reich.  Dobroszycki  has  no  trouble
providing sufficient evidence of this policy, which
Hans  Frank  relentlessly  pursued  on  Berlin's  or‐
ders. Not surprisingly, this policy fueled Polish re‐
sentment and most likely strengthened the resis‐
tance movement. The defeat of German forces on
the eastern front forced Nazi officials to re-evalu‐
ate their press policy in Poland. In February 1943,
Joseph Goebbels issued a circular recommending
that the Poles be enlisted in the fight against Sovi‐
et Bolshevism. Hans Frank was prepared to insti‐
tute the "reforms" which Goebbels recommended
with the hope that  this  would pacify  the Polish
population.  However,  Frank  could  not  obtain
Hitler's  support  for  another  year.  Subsequently,
Frank did initiate minor changes. For instance, he
discouraged  malicious  statements  about  Poland
and its "national character." In addition, the Pol‐
ish-language  press  emphasized  the  "good,  even
friendly relations" which the German occupation
powers  tried  to  promote  with  the  Poles.  In  the
spring of 1944, Frank was finally allowed to im‐
plement  "reforms"  along  the  lines  suggested  in
Goebbels's  February  1943  circular.  Yet  as  Do‐
broszycki  observes,  these  "reform"  efforts  rang
hollow  with  recurring  labor  round-ups  and
reprisals. Moreover, the "reforms" were attempt‐
ed at the same time that the Polish resistance was
most  effective  and  Russian  troops  were  forcing
German troops to retreat. 

The  most  problematic  aspect  of  this  mono‐
graph is the issue of readership. It is undoubtedly
difficult to measure the impact that the "reptile"
press had on Poles. Yet the question of readership
is  crucial  for the author's  attempt to bridge the
gap between a single element in German occupa‐
tion policy  and the broader issue of  Polish-Ger‐
man  relations.  By  pointing  to  the  underground
press,  failed attempts to boycott  the legal  press,
and  circulation  statistics,  Dobroszycki  does  sug‐
gest  that  the  readership  was  more  widespread
than assumed.  The  evidence  he  offers  is  highly
suggestive when placed in the context of his com‐

H-Net Reviews

2



ments on the popular post-war notion that Poles
boycotted  the  "reptile"  press.  Yet  though  Do‐
broszycki maintains that this belief is unfounded,
he deals with it  in a cursory fashion.  This criti‐
cism  aside,  the  monograph  is  well-documented
with  sources  from  both  Polish  and  German  ar‐
chives. Moreover, Dobroszycki raises a number of
important  issues which students  of  German-Pol‐
ish  relations,  war  propaganda,  occupation  poli‐
cies, and party factionalism should consult. 

If there is additional discussion of this review, you may access it through the network, at
https://networks.h-net.org/h-german 

Citation: L. M. Stallbaumer-Beishline. Review of Dobroszycki, Lucjan. Reptile Journalism: The Official
Polish-Language Press under the Nazis, 1939-1945. H-German, H-Net Reviews. April, 1995. 

URL: https://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=42 

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No
Derivative Works 3.0 United States License. 

H-Net Reviews

3

https://networks.h-net.org/h-german
https://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=42

