
 

Heinz P. Wassermann. &quot;Zuviel Vergangenheit tut nicht gut!&quot;
Nationalsozialismus im Spiegel der Tagespresse der Zweiten Republik. Innsbruck,
Wien, MÖ¼nchen: Studien Verlag, 2000. 582 pp. DM 96.00, paper, ISBN
978-3-7065-1421-7. 

 

Reviewed by Alexander Pollak 

Published on HABSBURG (January, 2001) 

The  Representation  of  National-Socialism  in
Austrian Newspapers after 1945 

Concerning the perception of the years 1938
to 1945,  a  significant change has taken place in
Austria in the course of the last twenty years. A
more critical view on National-Socialism and the
involvement of  many Austrians in the National-
Socialist  crimes  has  gained  weight  in  the  dis‐
course  on  history  in  Austria.  These  discursive
changes were also accompanied by increasing re‐
search on the Austrian way of dealing with its Na‐
tional-Socialist past. Nevertheless, there are still a
lot  of  blank  or  underdeveloped  research-fields
that only a few studies have dealt with so far. One
of these fields concerns the Austrian post-war me‐
dia-discourse  on  National-Socialism.  Only  a  few
researchers have investigated the representation
of National-Socialism and the years 1938 to 1945
in the Austrian mass media after 1945. Up until
Heinz P. Wassermann's book there had been only
selective  and very  limited  studies  on  this  topic,
most of them dealing with media-coverage of cer‐
tain  discursive  events  like  the  Waldheim-affair
(the  debate  on  the  war-past  of  Kurt  Waldheim,

former UN Secretary General  and candidate  for
presidency in Austria in 1986) or the commemora‐
tion year 1988 (50 years after the "Anschluss").[1]
The focus of most of the research conducted was
on the first few years after the end of the war. 

What Heinz P. Wassermann intended to do in
his work is somewhat more ambitious: The aim of
his book (which is based on his dissertation) is to
mirror the whole period (from the beginning of
the Second Austrian Republic in 1945 up to today)
of Austrian post-war media-discourse on Nation‐
al-Socialism. Since it  is  impossible to investigate
all of the newspaper-articles dealing with Nation‐
al-Socialism, Wassermann focuses in his research
on certain representative discursive events (Eich‐
mann-trial,  Kreisky-Peter-Wiesenthal-affair,
Waldheim-affair,  etc.)  and  includes  in  addition
also  some  recurring  commemoration  days  (the
"Anschluss", the beginning of the war, the end of
the  war,  etc.).  Wassermann's  investigation  is
based on the  coverage  of  seven major  Austrian
newspapers:  Die  Presse,  Neue  Kronenzeitung, 
Salzburger  Nachrichten,  Kleine  Zeitung,  Kurier, 
Arbeiter-Zeitung and Suedost-Tagespost.[2] 



Heinz P. Wassermann starts his book with a
short and not very informative introduction and
some  remarks  on  the  term  "Geschichtsbewusst‐
sein" ("historical consciousness"). From the intro‐
ductory  chapter  it  becomes  not  clear  what  the
methodological basis of the media-analysis is; no
analytical categories are made explicit by the au‐
thor. Besides the fact that the book lacks a clear
presentation  of  its  analytical  approach,  there  is
also no media-theoretical foundation of the inves‐
tigation. In addition, since remarks on the speci‐
ficities of the Austrian-media-landscape are miss‐
ing, any reader who is not well-acquainted with
the history of Austrian print-media, will have dif‐
ficulties  in  drawing  conclusions  from  Wasser‐
mann's investigation. Of special importance is the
fact that the three most widespread of the investi‐
gated Austrian newspapers (-Kronenzeitung, Kuri‐
er, Kleine Zeitung) had, from the end of the sixties
on, together a market share of nearly seventy per‐
cent. Also important to consider is the fact that
the two investigated party-newspapers (Arbeiter-
Zeitung and  Suedost-Tagespost_)  lost  from  the
fifties  on  continuously  their  importance  for  the
Austrian newspaper market. 

The main part of the book consists of a huge
empirical body having the character of a material
compilation (rather than an analysis). This empir‐
ical part of Wassermann's work is subdivided into
fourteen chapters, each one dealing with either a
certain discursive event or with media-coverage
on  certain  recurring  commemoration  days  con‐
nected with the years 1938 to 1945. Each of the
fourteen empirical  chapters  is  again subdivided
into an introductory part and a media-analytical
part. In the introductory part the author gives a
thorough description of  the  discursive  event  he
analyses and provides a lot of useful background-
information  that  gives  the  reader  access  to  the
historical context of the event under discussion.
The media-analysis itself is structured by the sev‐
en newspapers Wassermann is analysing, that is
Wassermann  deals  with  each  newspaper  sepa‐
rately. Since the author does not make explicit his

analytical criteria, it is up to the reader to figure
them out and give the analysis a comprehensible
and transparent character. 

The empirical body is followed by the conclu‐
sions  of  the  author.  As  a  result  of  his  analysis,
Wassermann  sees  a  "Verweigerungsdiskurs"
("discourse of refusal") having taken place in large
parts  of  the  Austrian media concerning the Na‐
tional-Socialist  past  of  the  country.  Only  in  the
mid of the eighties Wassermann notices a change
in the discourse on history in some parts of the
media. Newspapers like Salzburger Nachrichten, 
Kurier, Arbeiter-Zeitung and (to a limited extent)
Kleine Zeitung have started a process of  reposi‐
tioning, establishing a more critical view towards
Austria's  nazi-past.  Still,  according  to  Wasser‐
mann, a significant part of Austrian media has re‐
mained in a "position of refusal", which is charac‐
terized on the one hand by the presentation of Na‐
tional-Socialism as something that had been "im‐
ported" to Austria and on the other hand by a ten‐
dency to cut out certain parts of history, namely
the Austrian involvement in the Nazi crimes and
by  either  the  "individualization"  (Hitler)  or  the
anonymization of guilt. 

The strengths of Wassermann's book are cer‐
tainly to be found in his comprehensive presenta‐
tion of particular discursive events and their his‐
torical  contexts.  Furthermore  the  book contains
many interesting  and  informative  quotations  of
newspaper commentaries dealing with issues of
history-perception and works out similarities and
differences in the coverage of the seven newspa‐
pers under investigation. 

The main weaknesses of the book are, on the
one  hand,  the  missing  theoretical  and  method‐
ological  foundation of  the  investigation and,  on
the other hand, the fact that the book has - unin‐
tentionally  -the  character  of  a  reference  book,
that is a material compilation, rather than that of
an analysis. The latter results in a lack of coher‐
ence. Points of connection between the fourteen
empirical chapters are missing, diachronic devel‐

H-Net Reviews

2



opments  and  interrelations  remain  underex‐
posed. For the reader, Wassermann's book "Zuviel
Vergangenheit  tut  nicht  gut!"  ("Too much of  the
past does no good!") is, regarding its readability, a
piece of research only hard to digest. 

Notes: 

[1].  See  e.g.  Heidemarie  Uhl,  Zwischen  Ver‐
soehnung und Verstoerung. Eine Kontroverse um
Oesterreichs historische Identitaet fuenfzig Jahre
nach  dem  "Anschluss" (Boehlaus  zeit‐
geschichtliche Bibliothek 17, Wien-Koeln-Weimar:
Boehlau, 1992); Ruth Wodak, Johanna Pelikan et.
al., "Wir sind alle unschuldige Taeter." Diskurshis‐
torische  Studien  zum  Nachkriegsantisemitismus
(Suhrkamp-Taschenbuch  Wissenschaft  881,
Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1990). 

[2].  Die Presse is  a conservative broadsheet.
The Neue Kronenzeitung is famous as the newspa‐
per read by a larger percentage of  its  country's
population  than  any  other  newspaper  in  the
world.  According to the latest  media analysis in
1999,  about 2,8 million Austrians read the Neue
Kronenzeitung every  day.  Founded  in  1900,  the
Neue  Kronenzeitung re-emerged  14  years  after
the end of World War II in 1959. It is not only seen
as  the  politically  most  influential  newspaper  in
Austria, but also highly criticized for its partly an‐
tisemitic and xenophobic articles. The Salzburger
Nachrichten, once a regional paper with a right-
wing orientation, became in the eighties a nation‐
wide distributed paper, with a more liberal orien‐
tation. The Kleine Zeitung is a regional (Styria and
Carinthia) boulevard-paper. The Kurier was from
1945 to 1954 the paper of the American occupa‐
tional forces in Austria. In 1954 it became an inde‐
pendent  paper with a  market  share of  between
ten and twenty  percent.  According  to  the  latest
media  analysis  in  1999 about  800,000  Austrians
read the Kurier every day.  The Arbeiter-Zeitung
had been  the  newspaper  of  the  Austrian  Social
Democratic Party until 1989 when the publication
of the paper was ceased.  The Suedost-Tagespost
had  been  a  regional  newspaper  (Styria,  Lower

Austria, Burgenland) of the Austrian People's Par‐
ty until  1987 when the publication of the paper
was ceased. 

H-Net Reviews

3



If there is additional discussion of this review, you may access it through the network, at
https://networks.h-net.org/habsburg 

Citation: Alexander Pollak. Review of Wassermann, Heinz P. &quot;Zuviel Vergangenheit tut nicht gut!
&quot; Nationalsozialismus im Spiegel der Tagespresse der Zweiten Republik. HABSBURG, H-Net
Reviews. January, 2001. 

URL: https://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=4829 

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No
Derivative Works 3.0 United States License. 

H-Net Reviews

4

https://networks.h-net.org/habsburg
https://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=4829

