
 

Arch Puddington. Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free
Europe and Radio Liberty. Lexington: University Press of Kentucky, 2000. xix + 382 pp.
$27.50, cloth, ISBN 978-0-8131-2158-1. 

 

Reviewed by Scott Lucas 

Published on H-Diplo (September, 2000) 

SHOUT IT OUT: HOW OUR RADIOS WON THE
COLD WAR 

Well, no one can accuse Arch Puddington of a
lack  of  enthusiasm  about  his  subject.  A  former
deputy director of the New York bureau of Radio
Free  Europe  and  Radio  Liberty,  he  exults,  "The
freedom radios proved to be one of democracy's
most powerful weapons." (p. 313) His preface is a
paean to the staff that brought news of Chernobyl
and the fall of the Berlin Wall to listeners in East‐
ern Europe.  To drive the point  home,  there are
tributes from Richard Pipes and former CIA direc‐
tor  James  Woolsey  ("No  one  measure  won  the
Cold War --- but Radio Free Europe and Radio Lib‐
erty should be in the first rank of those getting the
highest medals.") 

Puddington's  sense of  timing is  pretty  good,
too.  With many diplomatic  historians  beginning
to acknowledge a "total" Cold War which brought
together diplomacy, economic and financial pow‐
er, military activity, and culture in campaigns of
"psychological strategy", a new history of Ameri‐
can's primary channels of propaganda to the Sovi‐
et bloc is overdue. Sig Mickelson's study, the best

account of the stations, is almost 20 years old,[1]
and only a few memoirs of RFE and RL have filled
the void since then.[2] A comprehensive re-assess‐
ment,  drawing  upon Government  documents  as
well as the RFE archives, could shatter standard
"histories", establishing George Kennan's commit‐
ment to political  activity to break up the Soviet
sphere of influence, depicting the complex pursuit
of liberation in both the Truman and Eisenhower
Administrations, and tracing the radios' troubled
adjustment from "revolution" to "evolution" in the
1960s. 

But Puddington's book is not the one to pro‐
vide  this  critique.  At  the  "micro"  level,  there  is
some  value  in  passages on  political  divisions
amongst the staff, concern over the tone of broad‐
casts,  and  the  problems  of  locating  RFE's  Euro‐
pean headquarters in Munich, and the book, un‐
surprisingly  given  Puddington's  position  in  the
1980s, has some broader insights into the tensions
caused by  the  Reagan Adminstration's  more  ag‐
gressive  broadcasting  strategy.  Apart  from  this,
however, Puddington's only distinction is a gung-
ho defence of RFE's troops and their mission. The



events ---  the defence of the stations against do‐
mestic  attacks,  not  from  the  Left  but  from  the
Right in the 1950s, involvement in the 1956 Hun‐
garian  Revolution,  the  reaction  to  the  Prague
Spring, the "crisis" of Congressional investigations
in the early 1970s --- are the same as in much old‐
er narratives, as is the organizational detail of the
managerial structure, the hiring of staff, and the
acquisition of transmitters. Here it's the celebra‐
tion of ultimate triumph that matters. 

The problem is not exactly undeclared bias.
Puddington, now Vice President  for  Research at
Freedom House, is forthright about his past and
present  positions,  explaining  that  he
"was...acquainted with Americans who were orga‐
nizing support efforts for the freedom struggles in
Vietnam, Cambodia, Cuba, and Nicaragua". (p. xi)
Moreover Sig Mickelson, who had been a high-lev‐
el  official  in  RFE,  established  that  involvement
with the stations did not prevent one from writing
an incisive history. 

Indeed,  on  some  long-time  points  of  con‐
tention, Puddington is ready to give ground. Un‐
like some other authors, he does not accept at face
value the official whitewashes of RFE's culpability
for "inciting" the Hungarian Revolution, acknowl‐
edging questions over the competence of the Hun‐
garian desk and a "generally  hostile  attitude to‐
wards [the  new Prime Minister  Imre]  Nagy"  (p.
108).  The limited material on Radio Liberty (the
book  is  essentially  about  RFE  with  a  couple  of
chapters about Radio Liberty, heavily dependent
on  Mickelson  and  James  Critchlow,  tacked  on)
does at least consider the crippling of the station
from the outset by the poisonous political, ethnic,
and national rivalries amongst the staff. 

Puddington's  shortcomings  are  more  funda‐
mental --- a lack of material and of basic analysis.
Inexplicably, he has presumed that a book on RFE
need not have any primary evidence other than
that from RFE's holdings. Perhaps, if RFE had tru‐
ly been an autonomous body, the approach would
be suitable but, given that the station was a cre‐

ation  of  the  State  Department  and  the  CIA,  the
lack  of  foresight  in  not  consulting  any  Govern‐
ment material is remarkable. Indeed, Puddington
has not ventured into the most revealing "private"
collections on RFE, namely C.D. Jackson's papers
at  the  Eisenhower  Library  and  Sig  Mickelson's
documents, tape recordings, and research notes at
the Hoover Institution at Stanford. 

Thus, before he put pen to paper, Puddington
had already sealed himself off from a broad eval‐
uation of his subject. The outcome is apparent by
page 10. Puddington cannot avoid the concession
that the Office of Policy Coordination, the agency
responsible for covert operations before its merg‐
er with the CIA in 1952) was involved in the cre‐
ation of RFE but he can assert with misguided as‐
surance, "There is no evidence that Frank Wisner
[the head of OPC] or others envisaged RFE as hav‐
ing  some sort  of  covert  mission to  advance  the
cause of liberation." (p. 10) He adds an unneces‐
sary jibe which only points to the strengths in the
approach  of  others,  "Historians  of  a  revisionist
bent" --- a reference to the excellent Blowback by
Christopher Simpson --- "have pointed to the Wis‐
ner role...as evidence that the real nature of the
freedom radios was something different --- more
sinister perhaps and certainly more provocative
--- than that of a mere propaganda vehicle." (p. 10)
[3] 

Apparently unaware of recent work beyond
Simpson's  on  psychological  strategy,  Puddington
cannot comprehend that the US Government had
gone far  beyond "mere propaganda".  As  George
Kennan's Policy Planning Staff set forth in "The In‐
auguration of Organized Political Warfare" in May
1948, "What is proposed here is an operation in
the traditional American form: organized public
support of resistance to tyranny in foreign coun‐
tries.  Throughout  our  history,  private  American
citizens  have  banded  together  to  champion  the
cause of freedom for people suffering under op‐
pression."  The  National  Committee  for  Free  Eu‐
rope, of which RFE was only a part, was the first

H-Net Reviews

2



systematic  "private"  effort  to  implement  that
strategy.[4] 

Nor can Puddington move beyond a simplistic
notion of "liberation". He would have done well to
examine his  own Appendix A,  RFE's  first  policy
guidance document, which noted succinctly, "It is
absolutely essential to keep the hope of liberation
alive," and then groped for a strategy to achieve
the goal while avoiding another world war: 

On every possible occasion [we should] make
it  clear  that  the  existing  world  tension  is  not
based  upon  a  struggle  for  power  between  the
United States and the Soviet Union...but that it is a
recrudescence  of  the  ancient  struggle  between
freedom and tyranny, that in this struggle there
can be no neutrals, that in this struggle we consid‐
er all of Eastern Europe, whether at present un‐
der Russian domination or not, by its whole histo‐
ry and tradition inevitably on our side. (p. 318) 

Puddington might then have grasped the un‐
comfortable reality. The issue was not that of RFE
restraining or eluding the excesses of an overzeal‐
ous CIA but of the station and NCFE pressing the
Government  to  make a  decisive  commitment  to
rollback. That effort would culminate in an extra‐
ordinary conference at Princeton in May 1952 of
'private'  operators,  led  by  NCFE  President  C.D.
Jackson, and officials of the State Department and
the CIA. While there was division over the extent
and pace of  operations,  the gathering agreed to
call for a Presidential statement (which they help‐
fully drafted) on US objectives in Eastern Europe.
Truman would never issue the statement but the
Eisenhower  campaign,  which  also  received  the
conference's recommendations, would make a se‐
ries of speeches (some written by C.D. Jackson) on
liberation and psychological  strategy in  autumn
1952. [5] 

In short Puddington, ironically for a man en‐
gaged in psychological strategy in the 1980s, has
little  idea about the implementation of  the con‐
cept in the early Cold War. Nor is he cognizant of
the significant amount of scholarship that has ap‐

peared on the topic in recent years. Thus his con‐
sideration of RFE is inevitably limited, for it is al‐
ways  divorced  from an  examination  of  the  sta‐
tion's place in US policy and operations. 

That  is  a  pity,  for  other  opportunities  are
missed. For example, the best analysis of RFE cov‐
ers its initial years; scholarship is limited on the
period after  Hungary  to  1967,  when RFE's  rela‐
tionship with the CIA was finally revealed. Too of‐
ten  general  histories  make  the  simple  assertion
that the US, after the failure of November 1956,
shifted from "revolution" to "evolution". The reali‐
ty is far more complex: while the National Securi‐
ty Council did move away from liberation, many
in RFE persisted with an aggressive strategy. Key
figures like C.D. Jackson pressed Allen Dulles for a
continued commitment; meanwhile, the State De‐
partment  protested  vehemently  that  RFE  was
threatening the conduct of US diplomacy in East‐
ern Europe. [6] 

Puddington  stumbles  upon  evidence  of  this
debate but can never appreciate the broader sig‐
nificance. For example, he notes that in the after‐
math of the Hungarian Revolution Richard Con‐
don, the director of Munich operations, raised "se‐
rious questions about the competence of the Hun‐
garian staff" and urged a search for new person‐
nel among the recent refugees from Hungary (p.
103).  Thirteen  pages  later,  there  is a  brief  note
that  "Dick  Condon  was  dismissed  as  director".
What  Puddington  does  not  realize  or  reveal  is
that, in 1957, the "hard-liners" on the Hungarian
desk demanded and got the dismissal of several
colleagues who questioned the aggressive broad‐
casting during the Revolution and specifically the
criticism  of  Imre  Nagy.  Condon  tried  to  defend
those who were under fire;  his  reward was his
own ousting.[7] Despite these turmoils, RFE may
have  eventually  become  more  "objective"  in  its
news and commentary and "gradualist" in its atti‐
tude towards change in Eastern Europe, but more
is needed than Puddington's account to consider
the change in policy and implementation. 

H-Net Reviews

3



Puddington  further limits  his  effectiveness
with some intemperate narrative. Most egregious
is  his  verbal  assault  upon Senator  William Ful‐
bright, who pressed for the closure of RFE and Ra‐
dio Liberty in the early 1970s. Apparently this was
a "single-minded" campaign waged with "distem‐
per" by an "increasingly bitter" Senator, who was
supported  only  by  "marginal  figures".  Pudding‐
ton's  generalisations,  based on little  primary re‐
search,  are  not  only  unfair  ---  he  himself  notes
that some of Fulbright's colleagues on the Foreign
Relations Committee "shared [his] skepticism" to‐
wards RFE --- they distort a fascinating case of Ex‐
ecutive-Congressional co-operation to save a dis‐
credited operation. Despite the 1967 revelations,
the Johnson and Nixon Administrations had main‐
tained the CIA's support of RFE --- by 1971, one did
not need to be "bitter" to suggest that the US Gov‐
ernment should be relying on overtly-supported
media such as the Voice of America. Yet the Nixon
White House was able to work with the "liberal"
Republican Senator Clifford Case, who had casti‐
gated RFE for its reliance upon the CIA, to push
through  the  legislation  providing  open  funding
and an autonomous RFE under the umbrella  of
the Board for International Broadcasting. Interest‐
ed readers  are advised to  put  Puddington aside
and turn to Sig Mickelson's account. 

The  strongest  part  of  Puddington's  book  is
thus in danger of being hidden. Chapter 15, "The
Reagan Years", is based upon a number of inter‐
views with RFE staff. What emerges is a story, par‐
alleling that of other agencies such as the CIA who
had supposedly gone soft on Communism, of how
strident anti-Communists took over the direction
of  RFE's  operations.  It  was  a  refrain  of  the
post-1956 debate that gripped the stations --- Pud‐
dington again reveals his lack of historical sense
when he claims, "The attempt by staff dissidents
and their allies within the ethnic lobbies in Wash‐
ington to use political clout to influence the direc‐
tion of program policy was an entirely new devel‐
opment" ---  as the new RFE director, George Ur‐
ban, clashed with the State Department over strat‐

egy and RFE and Radio Liberty began to overstep
guidelines on acceptable commentary. 

Ultimately,  the  clashes  over  broadcasting
would be alleviated by the rapid changes in East‐
ern Europe at the end of the 1980s. So is Pudding‐
ton's  analysis,  for  he  does  not  have to  consider
problematic notions such as that RFE and Radio
Liberty have promoted agendas such as Russian
nationalism, monarchism, laissez-faire capitalism,
and religious sectarianism which do not fit easily
into a generic notion of "freedom". He can bask in
triumph; unfortunately,  it  does not take us very
far into the complexities of the cultural Cold War. 

Notes 

[1]. Sig Mickelson, America's Other Voices: Ra‐
dio  Free  Europe  and  Radio  Liberty (New  York:
Praeger, 1983).  Earlier  accounts  of  RFE,  written
before the 1967 exposes of State involvement in‐
clude Robert Holt, Radio Free Europe (Minneapo‐
lis: University of Minnesota Press, 1958) and Allan
Michie, Voice through the Iron Curtain: The Radio
Free Europe Story (New York: Dodd, Mead, 1963).
Maury Lisann, Broadcasting to the Soviet Union
(New York: Praeger, 1975) has some material on
Radio Liberty. 

[2].  Jan  Nowak,  Courier  from  Warsaw (De‐
troit: Wayne State University Press, 1982); James
Critchlow, Radio Hole in the Head/Radio Liberty:
An  Insider's  Story  of  Cold  War  Broadcasting
(Washington,  D.C.:  American  University  Press,
1995), George Urban, Radio Free Europe and the
Struggle for Democracy: My War Within the Cold
War (New Haven: Yale University Press, 1997) 

[3]. Recent work with material on the US in‐
telligence services, RFE, and the goal of liberation
includes not only Christopher Simpson, Blowback:
America's Recruitment of Nazis and Its Effect on
the Cold War (New York: Weidenfeld and Nicol‐
son,  1988)  but  also Burton Hersh,  The Old Boys
and the Origins of the CIA (New York: Scribner's,
1992);  Evan  Thomas,  The  Very  Best  Men:  Four
who Dared  in  the  Early  Years  of  the  CIA (New
York, 1995); and Scott Lucas, Freedom's War: The

H-Net Reviews

4



US Crusade against  the Soviet  Union,  1945-1956
(New York: New York University Press, 1999). 

[4]. The first ad hoc US campaign of political
warfare had been waged in 1947/1948 to prevent
Communist success in national elections in France
and Italy. Perceived success fostered the proposal
of a general campaign. See Scott Lucas, "Mobilis‐
ing  Culture:  The  State-Private  Network  and  the
CIA in  the  Early  Cold  War,"  in  Dale  Carter  and
Robin Clifton (eds.), Global Horizons (Basingstoke:
Macmillan, forthcoming). 

[5]. Lucas, Freedom's War, 152-154. 

[6]. Lucas, Freedom's War, 267-269. 

[7]. See Condon to Egan, 1 March 1957, US De‐
classified Document Reference System, 1991 1287.

Copyright  (c)  2000  by  H-Net,  all  rights  re‐
served.  This  work may be copied for  non-profit
educational use if proper credit is given to the au‐
thor and the list. For other permission, please con‐
tact  H-Net@h-net.msu.edu  or  H-Diplo@h-
net.msu.edu. 

If there is additional discussion of this review, you may access it through the network, at
https://networks.h-net.org/h-diplo 

Citation: Scott Lucas. Review of Puddington, Arch. Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of
Radio Free Europe and Radio Liberty. H-Diplo, H-Net Reviews. September, 2000. 

URL: https://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=4480 

 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No
Derivative Works 3.0 United States License. 

H-Net Reviews

5

https://networks.h-net.org/h-diplo
https://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=4480

